لطفا صبر کنید ...

دانستنی های ضروری درباره جراحی تعویض مفصل زانو

تیر ۳۱, ۱۳۹۷ 0
DrAsadzade-tka-must-know.jpg

تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو Knee arthroplasty هم می گویند نوعی جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می کنند. مهمترین هدف تعویض مفصل زانو از بین بردن دردی است که در زانو براثر ساییدگی و آرتروز، روماتیسم و یا تخریب سطح مفصلی ایجاد شده است. به دست آوردن دامنه حرکتی مطلوب در مفصل زانو و اصلاح تغییر شکل های ایجاد شده در زانو از دیگر بکار گیری مفصل مصنوعی زانو است.

وقتی غضروف مفصلی زانو به هر علتی تخریب می شود حرکت مفصل دردناک شده و مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی میشود. در این وضعیت می توان با تعویض سطوح مفصلی حرکات مفصل را بهتر کرده و درد را از بین برد. عمل جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین اعمال جراحی است. در غالب اوقات مفصل مصنوعی زانو بیش از 20 سال عمر می کند.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر در افراد مسن و میانسال انجام می شود ولی امروزه با بکارگیری مفاصل مصنوعی بهتر و تکنیک های جراحی جدیدتر می توان در سنین جوانی و حتی نوجوانی هم این عمل را انجام داد. سن بیمار، وزن وی و یا جنسیت او عامل تعیین کننده در تصمیم گیری برای انجام جراحی نیست و مهمترین عامل در تصمیم گیری شدت درد بیمار و ناتوانی است که این درد برای زندگی بیمار ایجاد کرده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که در افراد چاق احتمال عفونت بعد از جراحی 3 برابر و احتمال لق شدن مفصل 1.5 برابر افراد معمولی است.

گرچه ممکن است این طور به نظر برسد که انجام جراحی تعویض مفصل زانو در سنین پایین فرد را مجبور می کند تا در سنین بالاتر یک بار دیگر مفصل را جایگرین کند ولی مطالعات نشان داده است که هرچه این عمل جراحی زودتر انجام شود نتیجه آن در از بین بردن درد و خشکی مفصل بهتر خواهد بود.

در تصمیم گیری برای انجام جراحی نکات زیر اهمیت دارند:

• آیا شدت درد و محدودیت حرکت، توانایی بیمار را برای انجام دادن کارهای روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، سوار ماشین شدن و نشستن روی صندلی کاهش داده است
  • آیا درد در هنگام استراحت هم وجود دارد
  • آیا تورم زانو با دارو از بین نمی رود و یا بیمار تحمل دارو را ندارد
  • آیا شکل ظاهری زانو تغییر زیادی پیدا کرده است
  • آیا دارو دیگر نمی تواند درد زانوی بیمار را از بین ببرد

در صورتی که پاسخ به سوالات بالا مثبت باشد به احتمال زیاد بیمار باید عمل جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهد.

مهمترین بیماری هایی که مفصل زانو را به حدی تخریب می کنند که نیاز به تعویض مفصل پیدا می شود عبارتند از:

• آرتروز و ساییدگی مفصل زانو که معمولا در سنین بالا ایجاد شده و وسعت می یابد. آرتروز زانو با تخریب غضروف مفصل شروع شده و در نهایت موجب خراب شدن استخوان می شود
  • روماتیسم مفصلی که آن هم موجب تخریب غضروف مفصل زانو و در نهایت آسیب به استخوان مفصل می شود
  • بد جوش خوردن یا جوش نخوردن شکستگی های داخل مفصلی که بعد از چند سال موجب ساییدگی و خراب شدن مفصل می شوند

برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا (درشت نی) می دهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی برمی دارد. سپس قطعات فلزی را به جای آنها قرار داده و آنها را با ماده خاصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم می کند؛ پس از آن یک قطعه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن محکم را در بین این دو قطعه فلزی قرار می دهد.

بدین ترتیب استخوان های ران و درشت نی می توانند به راحتی و بدون درد بر روی هم حرکت کنند. جراح در حین تعویض مفصل زانو برش های استخوانی را به نحوی انجام می دهد که تغییر شکل و انحراف زانو هم تصحیح شود.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سایت اختصاصی دکتر امید اسدزاده، متخصص ارتوپدی و جراحی زانو
هدف این وب سایت معرفی خدمات کلینیک دکتر اسدزاده و ارائه اطلاعات علمی مستند در زمینه ارتوپدی، روش های درمانی، اعمال جراحی و PRP است.