لطفا صبر کنید ...

آرتریت و افسردگی: دانستنی های مهم درباره این دو عارضه

تیر ۳۱, ۱۳۹۷ 0
DrAsadzade-arthritis-depression-facts-tn.jpg

بیماران مبتلا به آرتروز دوبرابر بیش از سایرین احتمال دچار شدن به افسردگی دارند. با در نظر گرفتن درد مزمن، و در برخی موارد ازکار افتادگی ناشی از آرتروز، این مسئله شاید چندان عجیب نباشد. اما ارتباط این دو عارضه پیچیده‌تر از این به نظر می‌رسد: خودِ التهاب در ایجاد افسردگی می‌تواند مؤثر باشد.

خبر خوب این است که رسیدگی و درمان افسردگی می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی و حتی کاهش درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی شود.

افسردگی احتمال مرگ را دوبرابر می‌کند

افسردگی چیزی بیش از بی حوصلگی است و می‌تواند خطرناک باشد. بنا به نتایج تحقیق بعمل آمده در دانشگاه ایندیانا آمریکا، احتمال مرگ در مبتلایان به آرتریت روماتوئید که دچار افسردگی مداوم یا مکرر هستند، دو برابر بیش از دیگران است.

آه کشیدن، نشانه افسردگی می‌تواند باشد

آیا احتمال دارد افسرده باشید؟ تحقیق بعمل آمده در دانشگاه آریزونا آمریکا نشان می‌دهد آه کشیدن یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. تکرر آه کشیدن در بین بیماران بررسی شده ارتباطی با میزان درد یا سوزش مفاصل نداشته است.

التهاب مفاصل می‌تواند نقش داشته باشد

میزان بالای فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-a) در خون با احتمال بالاتر افسردگی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین احتمال دارد التهابی که باعث ایجاد آرتریت روماتوئید می‌شود باعث بروز افسردگی در بیماران نیز بشود.

برای درمان روماتیسم مفصلی عمدتاً داروهای ضد TNF تجویز می‌شوند، که علاوه بر آن احتمالا در کاهش برخی علائم افسردگی نیز نقش دارند.

درد و افسردگی هر دو نیازمند توجه هستند

دکتر متیوز کارشناس درد در این باره می‌گوید «اگر به درد توجه نشود، مقاومت بدن در برابر درمان افسردگی افزایش می‌یابد، و بالعکس.» هر دوی این مشکلات باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.

بیماران مبتلا به افسردگی شدید تحرک بدنی ندارند، تمام طول روز می‌نشینند و دائماً احساس حقارت می‌کنند؛ چیزی که درد و تصویر ذهنی آنها از درد را شدیدتر می‌کند.

با دکتر مطرح کنید

اصولاً پزشک شما باید درباره حالات روحی‌تان از شما سؤال کند، اما اگر اینطور نشد خودتان مسئله را مطرح کنید. در بسیاری از موارد بیماران بیشتر روی درد فیزیکی متمرکز می‌شوند و حالات روحی را مطرح نمی‌کنند.

بنا به تحقیقات انجام شده در دانشگاه کارولینای شمالی، تنها یک پنجم بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی و افسردگی، درباره افسردگی با پزشک‌شان صحبت می‌کنند. طبیعتاً چنانچه دکتر در این باره اطلاع نداشته باشد اقدامی‌برای درمان آن نیز نخواهد کرد.

درمان درد می‌تواند افسردگی را تسلی بدهد

هرچه میزان درد بیشتر باشد، احتمال مبتلا شدن به افسردگی نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد بروز افسردگی پس از بروز درد بیشتر از جهت عکس آن اتفاق می‌افتد.

افسردگی، توانایی بدن برای مقابله با آرتریت روماتوئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد

داروهای امروزی تأثیر بیشتری در درمان علائم آرتریت روماتوئید دارند، البته به شرطی که آنها را مصرف کنید.

دکتر برگمن رئیس بخش روماتولوژی بیمارستان تیلور در آمریکا می‌گوید «می‌دانیم که بیماران مبتلا به افسردگی کمتر به رژیم دارویی تجویز شده عمل می‌کنند و داروها را به طور نامنظم مصرف می‌کنند.» امری که به شدیدتر شدن درد و در نتیجه تشدید افسردگی منجر می‌شود.

مشاوره را جدی بگیرید

تحقیقات دانشگاهی مؤید این نکته هستند که «رفتار درمانی شناختی» روشی که با استفاده از رفتار درمانی، شناخت درمانی، و ترکیب درمانی این دو، تمرین آرامش، مهارت‌های کنار آمدن با مشکل و سازگاری با سوزش مفاصل را آموزش می‌دهد، می‌تواند در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باعث کاهش افسردگی شود.

داروهای ضدافسردگی می‌توانند کارساز باشند

بیماران با روماتیسم مفصلی می‌توانند بدون نگرانی داروهای ضدافسردگی را همراه با داروهای آرتریت روماتوئید مصرف کنند. برخی از این داروها تأثیر ضددرد نیز دارند.

ورزش می‌تواند به تسکین درد و تقویت روحیه کمک کند

بسیاری از مبتلایان به آرتریت روماتوئید به خاطر درد جسمانی در انجام حرکت‌های ورزشی با دشواری مواجه هستند. اما ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی و شنا -و اگر این دو مقدور نیست، حرکات کششی نرم- باعث بهبود حرکت مفاصل و کاهش درد می‌شوند.

تحرک بدنی منجر به تقویت مواد شیمیایی مرتبط به شادی یا همان اندورفین ها در بدن می‌شود. اگر بتوانید ورزشی پیدا کنید که می‌توانید انجام دهید و از انجام آن لذت ببرید، قطعاً در درمان هر دو عارضه پیشرفت احساس خواهید کرد.

بهبود کیفیت خواب می‌تواند مفید باشد

بر طبق یافته‌های اخیر بسیاری از مبتلایان به روماتیسم مفصلی به دلیل درد مزن، خواب مناسبی ندارند و بریده بریده می‌خوابند. باید تلاش کنید کیفیت خواب‌تان را افزایش دهید تا درد و افسردگی تسکین یابد.

سلامت خواب مسئله ای کلیدی برای بیماران آرتریت روماتوئید است. هر شب در یک ساعتِ مقرر به خواب بروید، سه یا چهار ساعت قبل از خواب قهوه و سیگار مصرف نکنید، تلویزیون را بیرون از اتاق خواب بگذارید، و اتاق خواب را صرفاً به این کار اختصاص دهید تا خواب بهتری تجربه کنید.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

سایت اختصاصی دکتر امید اسدزاده، متخصص ارتوپدی و جراحی زانو
هدف این وب سایت معرفی خدمات کلینیک دکتر اسدزاده و ارائه اطلاعات علمی مستند در زمینه ارتوپدی، روش های درمانی، اعمال جراحی و PRP است.